Ronde 5 – NK 4T – Assen
Vrijdag de 16 september kwamen we in de middag aan in Assen. We hadden geen tijd om die dag te trainen, dus we hebben allen de wedstrijdmotor opgehaald en op ons kart gemonteerd. Dat was een hele klus omdat we dat in de regen moesten doen. Desalniettemin was dat gelukt en waren we helemaal klaar voor de training op zaterdag.
Zaterdag 17 september, zoals altijd vroeg uit bed en ontbijt met scrambled eggs en spek. Het zou niet al te best weer worden, dus hebben we de kartafstelling op regen gezet. 10:30 uur de eerste training. Deze training had als doel de regenlijnen te vinden en de optimale afstelling van de kart vinden, zoals tandwielen, bandenspanning, centers, enzovoort. Zaterdag was eigenlijk de hele dag nat tot de laatste twee sessies. Hierdoor konden we ook met de sliks (droog weer banden) trainen. Het resultaat van zaterdag was goed, veel geleerd, goede afstelling gevonden en zeer snelle tijden neergezet.
Zondag 18 september, deze dag hadden we de kwalificatie en drie races. Het weer zou wederom wisselvallig worden. De kwalificatie was in de regen en de afstelling was goed. Ik start redelijk achter aan en kon goed de ruimte vinden om een snelle ronden neer te zetten, maar ik ging sneller dan de andere rijders waardoor ik telkens weer opgehouden werd. Evengoed een redelijke snelle tijd hebben neer kunnen zetten in mijn laatste ronde. Waardoor ik op P4 de eerste race mocht starten. Ik was erg blij met dit resultaat, maar er had nog veel meer in gezeten als ik meer ruimte had gecreëerd.
Race 1 startte ik van de vierde plaats en het was nog steeds nat op de baan. P4 is helaas aan de buitenzijde van de eerste bocht. Het risico is dan dat andere karts die minder grip hebben mij van de baan af duwen. De start ging goed. Toen de lichten uitgingen dook ik direct naar de binnenkant en kon ik mijn positie behouden. Helaas kon ik mijn positie niet behouden, omdat bij bocht acht (een scherpe hairpin) een kart nog net aan de binnenzijde mij inhaalde. De rest van de race kon ik goed meekomen met de kopgroep en kon mijn pace goed vinden, maar kon geen inhaalactie maken, maar werd zelf ook niet ingehaald. Uiteindelijk als vijfde gefinisht en daar was ik wel tevreden mee.
Race 2 startte ik als vijfde en startte dus aan de binnenzijde. Voor de race was het onduidelijk of we op regenbanden of op sliks zouden gaan starten. Er waren drogen plekken op de baan, maar het grootste deel van de baan was nog nat. Het hing er dus vanaf hoe snel de baan zou opdragen. Voor dat we het Parc Fermé ingingen hadden we snel de slikbanden erop gezet, maar hadden op het laatste moment toch snel de regenbanden erop gezet. Dit bleek de juiste keuze te zijn. De hele wedstrijd een goede pace kunnen rijden. De kart op P4 stond op sliks, waardoor het voor mij makkelijk was om hem direct met de start in te halen, maar werd dezelfde rond ook zelf ingehaald. Dus bleef ik op P5 rijden. Mijn tijden waren goed en ik kon wederom goed met de kopgroep meekomen. Als vijfde gefinisht, maar door de diskwalificatie van iemand die voor mij was gefinisht werd ik vierde en daar was ik tevreden mee, maar ik had een beter resultaat kunnen hebben deze race.
Race 3 startte ik wederom op P4 en dus weer aan de buitenkant van de baan. Deze keer was de baan droog en startte iedereen op sliks. De start ging goed en ik kon mijn positie behouden, maar toen we uit de tweede bocht kwamen zat iemand bij mij aan de binnenzijde en tikte mij van de baan. Hierdoor ging van P4 helemaal terug naar P16. Dit was een grootte tegenvaller. Het moest een inhaalrace worden en dat is mij aardig gelukt. Ik heb diverse karts ingehaald en eindigde uiteindelijk op de 10 plaats. Deze race was voor mij zeer teleurstellend want ik had prima in de kop mee moeten kunnen komen.
Overall weer een heel leerzaam weekend gehad en met het resultaat van dit evenement van P5 ben ik tevreden. Op naar het volgende ronde van het NK op 5 en 6 november in Landsard (Eindhoven).
